dinsdag 19 december 2023

MEER OVER BORE-OUT :

OVER KLACHTEN DIE NIET VOORBIJGAAN - 

OP JE GEZONDHEID!


De foto is gemaakt, toen we in september tijdens mijn vakantie in Georgië een wijnboerderij bezochten, waar we ook meededen aan een proeverij. De uitleg over de biologische wijnbouw was interessant, maar de wijn zelf liet ik aan me voorbij gaan. Ik heb er niets van gedronken: het slokje in het glas was alleen voor de show. Samen met mijn reisgenoten hief ik het glas op onze gezondheid!



Sinds mijn bore-out periode verdraagt mijn maag namelijk geen wijn meer en ook sommige andere producten zijn sindsdien taboe. Mijn smaakpapillen zijn het daar niet mee eens, maar ik voel het vocht bij binnenkomst in mijn maagwand branden en dat is echt niet fijn. Toentertijd kon ik bijna niets meer eten, dus ik ben al blij dat het probleem inmiddels gereduceerd is tot enkele beperkingen. Er is gelukkig nog genoeg wat ik wel kan eten en drinken! In de afgelopen acht jaren waren de klachten - hoewel dus nooit helemaal weg - ‘te hebben’, maar op dit moment zijn ze weer zo hardnekkig dat ik een bezoekje aan de huisarts bracht.

De meeste fysieke en psychische klachten waar iemand in zo’n stressvolle bore-out situatie last van heeft, verdwijnen na verloop van tijd, als diegene die situatie verlaat, tot rust komt en weer dingen kan doen die hem niet vervelen. Als hij weer wordt uitgedaagd door zijn werk (of andere activiteiten), weer het gevoel heeft ertoe te doen en iets zinnigs toe te voegen. Maar soms blijft een rest van de klachten hangen. Zoals ik nog steeds regelmatig maagklachten heb en ook mijn slaapproblemen een souvenir zijn uit die tijd, ken ik ook iemand die de in die periode ontwikkelde tinnitus nooit helemaal is kwijt geraakt en iemand anders die er een chronisch vermoeidheidssyndroom aan overhield.

Ook deze informatie mag bijdragen aan mijn pleidooi om een bore-out situatie niet te lang op zijn beloop te laten. Als je beseft wat er aan de hand is en je je bewust bent van je fysieke en/of psychische symptomen, is het - ook vanwege dit risico - in je eigen belang om er zo vroeg mogelijk wat aan te doen. Om hulp te zoeken en op de een of andere manier die onbevredigende situatie te verbeteren. Laat het niet uit de hand lopen. De weg terug raakt dan helaas soms definitief afgesloten. Op je gezondheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten